Genieten tijdens de vakantieperiode

De vakantieperiode breekt aan en ook wij als gezin maken hier gretig gebruik van om even bij te komen en te onthaasten van de dagelijkse beslommeringen.

Wij, als gezin, hebben best wel een druk sociaal leventje. Eigen zaak, mantelzorg, diverse vrijwilligers functies waar onder andere het organiseren van een groot muziek evenement of figureren bij diverse evenementen, ga zo maar door.

Een stoma en een druk leven of op vakantie gaan houdt in dat je je goed moet voorbereiden.

Door ervaring heb ik geleerd om bv met een Schengenverklaring medicatie het ruim van te voren te regelen. Bepaalde landen zijn nu eenmaal wat strenger met hun beleid omtrent invoer opiaten, ook al is het medisch noodzakelijk.

Mijn tip is; probeer dit 8 weken van te voren te regelen zodat je bij onverwachtse vragen vanuit ambassades ruim de tijd hebt om nog aanvulling via artsen o.i.d. de benodigde informatie te kunnen verstrekken.

Sinds een aantal jaar kennen we de Sun Flower Key koord. Een koord waarmee men aangeeft dat er medisch zichtbaar of onzichtbaar iets aan de hand is en dat er tijdens b.v. bodycheck of bodyscan extra aandacht benodigd is. Ik moet bekennen dat ik dit persoonlijk best een dingetje vind omdat ik niet zo van het accentueren houd maar ik realiseer me heel goed dat veiligheid voorop moet staan.

Dit jaar ben ik voor een paar dagen naar London geweest. De reis ging per vliegtuig dus voorbereiding was van groot belang. Ik had mijn medische spulletjes keurig verdeeld over de handbagage en in de koffer.In dit geval ging ik voor 4 dagen dus een extra koffer aanvragen voor medisch materiaal was deze keer niet nodig. Die mogelijkheid bieden de meeste reisorganisaties of vliegtuigmaatschappijen wel aan. Mijn tip maak er gebruik van.

Paar dagen voor vertrek had ik mijn stomaplakken al geknipt zodat ik geen schaartje mee hoefde te nemen en dus ook niet in de haast kon vergeten. Alles keurig in een doorschijnend tasje gedaan zodat ze bij eventuele bagage controle meteen konden zien wat er in het tasje zat waardoor ik onnodige vragen voorkwam.

Eenmaal op Schiphol Amsterdam merkte ik al vrij snel dat de Sun Flower Key koord echt wel zijn functie had. Gelijk bij de tweede douanecontrole mocht ik samen met m’n zoon in de rij staan voor mindervaliden. Niet dat ik rolstoel gebonden ben maar wel dat er extra controle eventueel moest gebeuren bij mij. Vrolijk liep ik met de mannelijke douane ambtenaar mee en nadat de bodyscan gedaan was werd ik uiteraard verzocht voor een extra controle want er zitten nu eenmaal 2 zakjes op mijn lichaam geplakt. De Key koord regels werden strikt gehanteerd door de medewerkers op Schiphol. Er werd keurig aan mij gevraagd of ik een mannelijke of een vrouwelijke douane ambtenaar wilden hebben tijdens de extra body check en of ik mee wilde wandelen naar een privé ruimte zodat ik niet mijn deels ontblote buik in het openbaar hoefde te tonen.

Bij mij kwam dit als zeer prettig en comfortabel over. Ik heb nu eenmaal wat moeite om mijn 2 stoma’s aan de buitenwereld te pas en te onpas te laten zien en NEE ik ben ook niet het typetje die dagelijks over mijn stoma’s praat. Niet dat ik mij ervoor schaam integendeel zelfs maar meer omdat ik YVONNE en niet yvonne met de stoma’s ben.

Uiteraard heb ik samen met mijn zoon genoten. Veel gezien en veel gedaan.

Alles van te voren in Nederland gepland en bekeken of het goed te doen was met betrekking tot eventueel toiletbezoeken. De app Where is Public Toilet werkte perfect voor mij. Als tip wil ik meegeven dat de meeste landen een prima app hebben m.b.t. openbare toiletten.

Eet- en drinkgewoontes probeer ik tijdens een vakantie zoveel mogelijk in de gaten te houden want uiteraard wil ik voorkomen dat ik darm problemen oploop in het buitenland.

Hoge extreme temperaturen hebben we zelf niet in de hand maar ik zou niet snel naar een land gaan waar van ik van te voren al bijna kan voorspellen dat de temperatuur hoger kan liggen dan in Nederland. Laat je er niet van weerhouden want uiteraard is het heerlijk om te genieten van zon, zee, zwembad en strand.
Wel als tip drink voldoende tot extra vocht zodat je niet snel uitdrogingsverschijnselen oploopt. Ik wil nu eenmaal kunnen genieten tijdens mijn vakanties dus maak ik ook gebruik van de restaurants of voedselketens. Tip van mij; kijk thuis naar restaurants op internet en vooral de menukaart en de reviews.

Zo enthousiast als dat ik op de heenreis was, zo werd ik dat niet op de terugreis op vlieghaven Heatrow Airport London. De Key koord had nu helaas geen toegevoegde waarde. Amsterdam was een mooi voorbeeld maar hier moest ik schoenen uit, shirt omhoog in een zeer drukke hal waar meteen 4 man met geweer om me heen gingen staan en mijn zoon werd bij me weggeduwd. Stiekem hoopte ik dat mijn colostoma nu ff heel veel ging produceren terwijl de (hork)ambtenaar mijn zakje ging controleren. Toen bleek dat alles oké was had ik gehoopt op een SORRY maar ja dat bleef bij een wens.

Na dit nare voorval wat ook nog eens extra oponthoud veroorzaakte ging ik met tranen in mijn ogen en met een schamend hoofd richting de incheckbalie van KLM. De medewerkers aldaar zagen aan mij dat er iets was en na een uitgebreid gesprek met 1 van de pursers werd ik rustig en de terugreis naar Nederland verliep weer voorspoedig.

Voor degene die nog van plan zijn om te gaan reizen voor vakantie of werk ook al bereid je je nog zo goed voor, er kunnen altijd onverwachtse dingen gebeuren waar men geen invloed op heeft. Je kunt ervoor kiezen zoals ik om zo’s situatie aan te pakken en het om te buigen naar iets positiefs.

Ik wens iedereen veel REIS PLEZIER toe en maak mooie herinneringen.